Samtal mellan chef och arbetstagare.

Nytt projekt ska göra sjukintyget till bättre stöd för arbetsgivare vid psykisk ohälsa hos medarbetare

För att underlätta återgång i arbete för medarbetare med psykisk ohälsa ska ett nytt forskningsprojekt undersöka hur sjukintyg kan användas mer effektivt för att ge arbetsgivare råd om åtgärder på arbetsplatsen. Bakom projektet står Centrum för arbets- och miljömedicin och Karolinska Institutet.

När en medarbetare blir sjukskriven är det arbetsgivarens ansvar att vidta åtgärder som kan underlätta återgång i arbete. Här finns dock ofta ett behov av mer stöd till arbetsgivaren, särskilt vid psykisk ohälsa där arbetsförmåga ofta är svårbedömd.  

− För många arbetsgivare är det en utmaning att identifiera rätt åtgärder. Information från vården kan ge viktig vägledning, men möjligheterna till samarbete är i dag ofta begränsade. I det sammanhanget kan läkarintyget fungera som en betydelsefull kommunikationsväg mellan sjukvården och arbetsgivaren, säger Åsa Chaikiat Ståhl, läkare på Centrum för arbets- och miljömedicin och forskare vid Karolinska Institutet. 

Forskarna i projektet ska undersöka hur sjukintyget kan användas mer effektivt än i dagsläget för att ge arbetsgivare vägledning om arbetsplatsåtgärder vid psykisk ohälsa. Studien kommer fokusera på hur ofta läkare faktiskt ger sådana råd i sjukintyget, om detta skiljer sig mellan olika patientgrupper, och vilka typer av stöd som arbetsgivare efterfrågar. Forskarna ska också fråga arbetsgivare om vilka råd de önskar från sjukvården för att kunna genomföra åtgärder vid psykisk ohälsa ochundersöka hur läkare ser på sin roll i att förmedla denna information och vilka förutsättningar de har att göra det. Arbetet genomförs i tre delstudier: en registeranalys av hur sjukintyget används när det gäller att ge råd kring arbetsgivaråtgärder idag, och intervjuer med arbetsgivare och läkare i primärvården. 

Så ska resultaten användas 

Resultaten från projektet ska bland annat användas till att: 

  • Ta fram rekommendationer till läkare om hur de kan ge råd till arbetsgivare som kan underlätta återgång i arbete. 
  • Utveckla undervisning i försäkringsmedicin för AT-, BT- och ST-läkare samt i läkarprogrammet. 
  • Ge underlag till Försäkringskassan i arbetet med att vidareutveckla sjukintygets funktion. 

Kompletterande erfarenheter 

Projektgruppen består av personer med olika yrkesbakgrunder och erfarenheter som kompletterar varandra – från forskning om återgång i arbete till praktiskt arbete inom företagshälsovård, primärvård och arbetslivsinriktad psykologi. Åsa Chaikiat Ståhl har till exempel många års erfarenhet av att arbeta i primärvården med behandling och sjukskrivning av patienter med psykisk ohälsa. Tillsammans bidrar gruppen med insikter om både läkarens och chefens perspektiv i arbetet med återgång i arbete. 

− Vi har olika professioner i grunden och tar med oss erfarenheter från arbete i vården och andra delar av arbetslivet. Det tror jag ger oss en bra förståelse för hur det kan se ut för både läkare och chefer i de här situationerna, säger Åsa Chaikiat Ståhl- 

Vad händer i projektet just nu? 

− Just nu är vi mitt uppe i rekrytering av chefer att intervjua, samtidigt som vi påbörjar de första intervjuerna. Det är spännande och vi ser fram emot att börja analysera materialet. Chefer som är intresserade av att medverka i intervjuer är mycket välkomna att kontakta oss. 

Sökes: Chefer med erfarenhet av att ha medarbetare som varit sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa

I projektet intervjuar vi chefer i syfte att öka kunskapen om vilka utmaningar som kan uppstå vid medarbetares arbetsåtergång och hur kommunikationen mellan vård och arbetsplats kan förbättras.

Vill du bidra med dina erfarenheter? 

Kontakta Åsa Chaikiat Ståhl:

 

Publicerad 2025-06-16