Kunskaperna om studie- och yrkesvägledning av personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är begränsade då forskningsfältet är relativt nytt, speciellt i Sverige. Forskningen har mest fokuserat på att individen ska få och behålla ett arbete överhuvud taget och fokuserat mindre på vägledning till optimala yrkesval.
Kvaliteten hos de studier som har gjorts är ofta bristfällig vilket är en begränsning. Men resultaten från olika studier, länder och diagnosgrupper är relativt samstämmiga så man kan trots begränsningarna dra vissa slutsatser om hur studie- och yrkesvägledning av personer med NPF bör bedrivas.
Arbetsmarknaden för personer med NPF har i sin helhet och formellt inga större begränsningar men inom vissa yrken ställs det i dag specifika medicinska och psykologiska krav. Framförallt gäller detta yrken inom polis, räddningstjänst, Försvarsmakten och vid yrkestrafik (såväl på väg som vid järnväg, sjö- och luftfart) där en NPF-diagnos kan men inte måste utgöra ett hinder vilket man bör ta hänsyn till vid vägledning*.
Personer med NPF kan ha olika styrkor som noggrannhet, detaljfokus, logiskt tänkande eller kreativitet. Men även svårigheter med till exempel tidsanpassning, sociala relationer samt hantering av röriga situationer och stress. Vissa personer med NPF kan ha inslag av flera diagnoser inom och utöver NPF, något som kan göra vägledning svårare. På det strukturella planet runt studie- och yrkesvägledning finns det utrymme för förbättringar. Det saknas styrdokument från myndigheterna, samverkan inom och mellan berörda organisationer och resurser för vägledning. Vägledning vid NPF kan kräva mer tid och fler tillfällen än vanligt, speciellt vid övergång mellan skolor/skolformer och yrkesliv. Studie- och yrkesvägledare saknar dessutom ofta (vidare-) utbildning i vägledning av personer med NPF.
Det finns flera aspekter vid vägledningsprocessen som är viktiga, bland annat ett bra bemötande av strukturerad och baserad på individens intressen, preferenser, behov, styrkor och begränsningar. Den bör fokusera på och betona individens möjligheter snarare än de hinder som kan finnas. Vägledningen bör vara mycket konkret och användning av bilder och filmer kan underlätta detta. Koppling till verkligheten underlättar ofta, tillexempel genom studiebesök eller praktikarbete. Två framgångsfaktorer vid vägledning som ofta framhålls är tidigare arbetslivserfarenheter som sommarjobb eller föreningsverksamhet, samt förmåga att matcha personens förutsättningar med yrkets krav.
Utöver det stöd som individen kan få vid studie- och yrkesvägledningen finns det andra former av stöd från samhället, eller från intresseorganisationer, som en person med NPF-diagnos kan få under sin utbildning eller i arbetslivet. Ofta krävs det att man är öppen med sin NPF-diagnos för att få stöd, till exempel för att göra nödvändiga arbetsplatsanpassningar. Det kan ha fördelar och nackdelar att prata om sin diagnos med arbetsgivare och kollegor. Att berätta om diagnosen kan ge fördelar i form av anpassningar till personens behov och ett bättre bemötande, men det kan ibland också finnas nackdelar i form av stigma och diskriminering.
Den här rapporten är del i projektet ”Digitalt kunskapsstöd för studie- och yrkesvägledning av personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (JobbaFrisk NPF)” och är tänkt att utgöra ett komplement både till webbplatsen JobbaFrisk NPF (jobbafrisknpf.se) samt till den mer omfattande kunskapsöversikten (pdf).
_______________________________________________________________
* Under sommaren 2021 har det skett förändringar i antagningsförfaranden hos både Polisen och Försvarsmakten efter att Dis-krimineringsombudsmannen, DO har kommit fram till att personer med autism eller adhd diskrimineras av försvarsmakten då de de inte ens får ansöka/mönstra. Enligt DO:s beslut står det uttryckligen att man inte får diskriminera vid mönstringen. Både försvarsmakten och Polisen ska nu införa en individuell bedömning av personer med NPF under antagningsprocessen